Το USP ( Unique Selling Proposition ) είναι αυτό που διαφοροποιεί την επιχείρηση και μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο ιδιοκτήτης- επιχειρηματίας για να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό. Με άλλα λόγια το USP σημαίνει τα οφέλη που μόνο εσύ παρέχεις στους πελάτες σου σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Αυτό σε κάνει να ξεχωρίζεις και αντίστοιχα κάνει τον καταναλωτή να επιλέξει εσένα για να καλύψει τις ανάγκες του, αντί για κάποιον ανταγωνιστή. Το USP συνήθως είναι ένας συνδυασμός μοναδικός, που δύσκολα μπορεί κάποιος άλλος να τον διαθέτει. Θα γίνουμε πιο κατανοητοί με το παρακάτω παράδειγμα.

Παράδειγμα


Έχουμε μία επιχείρηση εστίασης, ένα εστιατόριο.
Εάν ρωτήσουμε τον ιδιοκτήτη πιο θεωρεί ότι είναι το USP  του εστιατορίου, το πιθανότερο η απάντησή του να είναι : έχουμε καλό φαγητό, πολύ καλές τιμές, ή άψογο service. Την ίδια όμως απάντηση θα έδιναν και χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις! Αυτά τα χαρακτηριστικά δεν σε κάνουν ξεχωριστό. Για να πούμε ότι αυτός ο επιχειρηματίας έχει χτίσει μία καλή βάση για ένα καλό USP, η απάντηση που θα έπρεπε να ακούσουμε είναι: έχουμε ένα menu με μοναδικά πιάτα που δεν προσφέρονται πουθενά αλλόυ, ή το προσωπικό μας έχει περάσει από ειδική εκπαίδευση για να μπορεί να προσφέρει μία ευχάριστη εμπειρία στους πελάτες κ.α.


Το USP  όπως καταλαβαίνετε, είναι πολλά πράγματα μαζί συνδυασμένα έτσι ώστε να δίνουν ένα μοναδικό αποτέλεσμα. Τα στοιχεία που αποτελούν ένα USP  δεν είναι απαραίτητο να είναι υλικά αλλά μπορεί να είναι και άϋλα. Η ενέργεια που έχει ένας χώρος ή οι προσωπικότητες που το απαρτίζουν μπορούν να δώσουν εξίσου αυτήν την μοναδικότητα.

Μία επιχείρηση, εφόσον θέλει να έχει διαχρονική επιτυχία θα πρέπει να κάνει θυσίες και πολλές φορές να γίνουν αλλαγές ακόμα και στους ίδιους τους ανθρώπους. Μπες στη θέση του πελάτη σου, δες τι τον ευχαριστεί, ποιες είναι οι ανάγκες του, δες τον ανταγωνισμό, τι προσφέρει και τι τον κάνει διαφορετικό. Αναγνώρισε τα λάθη σου, δες σε τι είσαι καλύτερος σε σχέση με τον ανταγωνιστή και εκμεταλεύσου το.

Αφού συλλέξεις όλα αυτά τα στοιχεία, κάνε ένα πλάνο με τις επόμενες κινήσεις σου, και με το τι μπορείς να κάνεις για να ξεχωρίσεις εκεί έξω,  σε μία αγορά πλήρως ανταγωνιστική. Όταν βρεις το USP σου θα δεις την αυτοπεποίθησή σου να αλλάζει, θα ξέρεις ποιος είσαι και τι δίνεις, οι αποφάσεις που θα παίρνεις θα είναι γρήγορες και σωστότερες. Θα έχεις ξεχωρίσει!